26.6.2020

Verbal slutledningsförmåga

Verbal slutledningsförmåga innebär förmåga att förstå ord och deras inbördes relationer. En god textförståelse möjliggör inhämtning av ny kunskap och utgör en grund för inlärning. Ett brett ordförråd berikar det skrivna språket, och förståelse av synonymer och motsatser ger texten tyngd. Den verbala slutledningsförmågan återspeglar väl personens sätt att tänka. Detta har emellertid en baksida eftersom det är svårt att göra uppgifter som mäter verbal slutledningsförmåga helt neutrala. Det är omöjligt att helt eliminera den individuella förståelsen av ordförråd och språk till exempel vid tvåspråkighet. Av denna orsak strävar man med verbala uppgifter efter att mäta framförallt den logiska slutledningsförmågan i form av ordförrådets omfattning, förståelse, identifiering av synonymer och motsatser samt läsförståelse.

Verbal slutledningsförmåga kan mätas med mycket varierande uppgifter, varav vissa innehåller endast enstaka ord medan andra består av långa texter. I färdighetstesten finns färre uppgifter relaterade till grammatik och textstruktur, trots att dessa utgör grunden för textens förståelse. Uppgifter som förekommer i lämplighetsuppgifter kan kategoriseras till exempel enligt följande:

  • Ordlistor
  • Ordpar
  • Läsförståelse
  • Slutledningsuppgifter

En god skriv- och läsförståelseförmåga är ett krav inom många yrken. Textproduktion spelar en stor roll exempelvis för översättare, lärare, journalister och experter inom olika branscher. Numera förutsätts att också poliser ska kunna producera förståelig text.

Ordlistor

Som namnet avslöjar består ordlistor av på varandra följande ord, varav något eller några inte passar in i sammanhanget. Orden som hör till listan har någon gemensam koppling, som det gäller att hitta. I allmänhet är listans ord synonymer och bland dem finns ett närliggande ord, som inte passar in. Den gemensamma beröringspunkten kan också utgöras av en överordnad kategori som exempelvis frukter, medan ordet som inte passar in är en rotsak.

Ordpar

Vid ordpar ges en första modell med ordpar och bland svarsalternativen ska man hitta ett motsvarande. Orden i modellparet har något slags samband, de kan till exempel uttrycka orsak-verkan, vara synonymer och motsatser eller ha någon annan koppling som avspeglas exempelvis i tid eller tillväxt. 

Läsförståelse

Denna typ av uppgift är sannolikt den mest kända eftersom det handlar om att läsa en text och därefter besvara givna påståenden utgående från texten. Textens längd kan variera mellan allt från några meningar till långa stycken, och detsamma gäller också antalet givna svarsalternativ.

Slutledningsuppgifter

Liksom vid läsförståelse kan också texter som berör slutledningsförmåga behandla vilka ämnesområden som helst och vara mycket komplexa. Slutledningsuppgifter skiljer sig från läsförståelse genom att man måste nyttja de i texten nämnda ämnenas relationer till varandra för att komma fram svaret. Det kan till exempel handla om relationer mellan människors, sakers eller föremåls storlek, ålder eller placering, som i svaret ska ordnas på rätt sätt. 


Exempel

Ordlista

Vilket ord passar inte in?

Apelsin  Ärt  Spenat  Carambole  Kiwi  Nektarin

Svar: Spenat

Förklaring: Den som till sin betydelse avviker från de andra är spenaten, som är en grönsak. De övriga orden på listan är frukter. Också ärten är en frukt, en annan definition på ärt kunde vara baljväxt.


Ordpar

Mellan vilket ordpar är förhållandet detsamma som mellan

Ylletröja – Ögla

Svarsalternativ: Byxor – Knapp, Hund – Hundhalsband, Skog – Träd, Sol – Hetta.

Svar: Skog – Träd

Förklaring: Ordparet ylletröja och ögla beskriver förhållandet ur vilket något uppstår. En ylletröja stickas, varvid man gör öglor, så tröjan består alltså av öglor. Bland alternativen finns samma relation mellan skog och träd, eftersom skogen består av träd. Byxor har i allmänhet enstaka knappar, men byxor består huvudsakligen av tyg, inte av knappar.


Slutledningsuppgift

Ordna personerna i längdordning från den kortaste till den längsta.

Katri är kortare än Leena. Minna är 2 cm kortare än Leena, men över 10 cm längre än Sanna. Sanna är inte kortast.

Svar: Katri, Sanna, Minna, Leena

Förklaring: Det lönar sig att skissa ordningen på papper samtidigt som man läser texten. I den första meningen konstateras att Katri är kortare än Leena, så ordningen måste vara följande: Katri, Leena. Därefter berättas att Minna är kortare än Leena, varvid de alternativa svaren blir följande:

a) Katri, Minna och Leena eller

b) Minna, Katri, Leena

Sedan konstateras att Minna är längre än Sanna, varvid alternativen blir enligt följande:

a) Katri, Sanna, Minna, Leena eller

b) Sanna, Katri, Minna, Leena eller

c) Sanna, Minna, Katri, Leena

Slutligen nämns att Sanna inte är kortast, vilket gör att endast alternativ a) kan utgöra rätt svar.


Övningar

Vilket ord passar inte in?

Rätt

Banta innebär inte en hastighetsminskning, vilket de övriga verben anspelar på i detta sammanhang.

Fel

Banta innebär inte en hastighetsminskning, vilket de övriga verben anspelar på i detta sammanhang.


Vilket ordpar har samma förhållande som följande ord?
Vår - Sommar

Rätt

Rätt svar: Knopp - Blomma

Förklaring: Ordparet vår - sommar beskriver en naturlig utveckling och ett tidsförlopp. Efter vår kommer sommar, ordparet anger i vilken ordning saker sker. Samma naturliga utveckling beskriver ordparet knopp - blomma. Också juli och höst är i kronologisk ordning, men innan hösten kommer augusti och först därefter följer höstmånaderna. Också tidsuppfattningen skiljer sig mellan orden, det ena beskriver en månad och det andra en årstid, så höst följer inte efter juli på samma sätt som blomma efter knopp.

Fel

Rätt svar: Knopp - Blomma

Förklaring: Ordparet vår - sommar beskriver en naturlig utveckling och ett tidsförlopp. Efter vår kommer sommar, ordparet anger i vilken ordning saker sker. Samma naturliga utveckling beskriver ordparet knopp - blomma. Också juli och höst är i kronologisk ordning, men innan hösten kommer augusti och först därefter följer höstmånaderna. Också tidsuppfattningen skiljer sig mellan orden, det ena beskriver en månad och det andra en årstid, så höst följer inte efter juli på samma sätt som blomma efter knopp.


Läs texten och välj rätt svarsalternativ

Detta hyresavtal gäller tillsvidare med början från 1.2.2016. En uppsägning av hyresavtalet görs alltid skriftligen till hyresvärden. Den första möjliga uppsägningsdagen av hyresavtalet är för hyresgästen 1.2.2017, varefter uppsägningstiden för hyresgästen är 2 mån. Uppsägningstiden för hyresvärden är 4 mån. om avtalet har varit i kraft under ett år och 8 mån. om avtalet har varit i kraft över ett år. Ifall hyresgästen säger upp hyresavtalet före 1.2.2019 har hyresvärden rätt att uppbära en avtalsbot som motsvarar garantihyran, dvs. 670 €.

Åt hyresgästen överlämnas två nycklar till lägenheten och en nyckel till källaren. Lägenhetsnyckeln passar bl.a. till ytterdörren, redskapsförrådet, tvättstugan och avfallssorteringen. Nyckeln till källaren passar endast till källarförrådens framdörr. Hyresgästen meddelar omedelbart hyresvärden om en försvunnen nyckel. För en försvunnen nyckel debiteras en avgift på 60 €.

Hyresgästen får i lägenheten hålla en (1) liten hund såsom pudel eller tax. Märken som orsakats av husdjuret, exempelvis bitmärken eller spår efter klor, skador som orsakats av urin eller olika luktolägenheter, betraktas inte som normalt slitage och hyresgästen måste ersätta de reparationskostnader som uppkommit till följd av dessa.  

Hur länge fortsätter hyreskontraktet?

Rätt

Rätt svar: 2 månader efter att hyresgästen har sagt upp kontraktet

Förklaring: Tillsvidare ikraftvarande avtal upphör efter att överenskomna villkor upphört att gälla efter att någondera parten har sagt upp avtalet. För hyresgästens del gäller en överenskommen uppsägningstid på 2 månader.

Fel

Rätt svar: 2 månader efter att hyresgästen har sagt upp kontraktet

Förklaring: Tillsvidare ikraftvarande avtal upphör efter att överenskomna villkor upphört att gälla efter att någondera parten har sagt upp avtalet. För hyresgästens del gäller en överenskommen uppsägningstid på 2 månader.

Vilka spår eller övriga skador förorsakade av husdjur hittas i lägenheten?

Rätt

Rätt svar: Man vet inte om det i lägenheten finns skador förorsakade av husdjur

Förklaring: Enligt kontraktet får man ha pudel eller tax. Ur texten framgår emellertid inte huruvida hyresgästen har utnyttjat den möjligheten eller inte.

Fel

Rätt svar: Man vet inte om det i lägenheten finns skador förorsakade av husdjur

Förklaring: Enligt kontraktet får man ha pudel eller tax. Ur texten framgår emellertid inte huruvida hyresgästen har utnyttjat den möjligheten eller inte.


Ordna eleverna i sittordning från den första till den sista.

Lucas sitter inte först och Leon sitter direkt framför Rut. Leon och Iris är goda vänner, men spenderar också ofta tid tillsammans med Lucas. Mellan Lucas och Iris finns två pulpetten, men de gör ofta grupparbeten tillsammans. I raden sitter Otto framför Lucas och de är båda duktiga på biologi. Iris och Otto sitter inte i rad och Otto går ofta hem tillsammans med Leon.

Rätt

Rätt svar: Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas

Förklaring: Det lönar sig att skissera sittordningen på ett papper samtidigt som man läser texten.
I den första meningen berättas att Lucas inte sitter först och att Leon sitter direkt framför Rut.
Enda alternativ blir då följande:
a) Leon, Rut, Lucas

Därefter konstateras att det finns åtminstone två pulpetten mellan Lucas och Iris, varvid Iris måste sitta framför Leon och Rut.
a) Iris, Leon, Rut, Lucas

I den tredje meningen sägs att Otto sitter framför Lucas i raden, men inte var. Om vi tänker på att det mellan Iris och Lucas finns åtminstone två pulpetten blir alternativen följande:
a) Otto, Lucas, Leon, Rut, Iris
b) Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas

I den sista meningen konstateras att såväl bakom som framför Iris sitter en eller flera elever, varvid den enda rätta ordningen blir
b) Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas

Fel

Rätt svar: Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas

Förklaring: Det lönar sig att skissera sittordningen på ett papper samtidigt som man läser texten.
I den första meningen berättas att Lucas inte sitter först och att Leon sitter direkt framför Rut.
Enda alternativ blir då följande:
a) Leon, Rut, Lucas

Därefter konstateras att det finns åtminstone två pulpetten mellan Lucas och Iris, varvid Iris måste sitta framför Leon och Rut.
a) Iris, Leon, Rut, Lucas

I den tredje meningen sägs att Otto sitter framför Lucas i raden, men inte var. Om vi tänker på att det mellan Iris och Lucas finns åtminstone två pulpetten blir alternativen följande:
a) Otto, Lucas, Leon, Rut, Iris
b) Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas

I den sista meningen konstateras att såväl bakom som framför Iris sitter en eller flera elever, varvid den enda rätta ordningen blir
b) Otto, Iris, Leon, Rut, Lucas